4 توصیه تغذیه ‌ای به بیماران قلبی | تغذیه سالم

می دونین مریضی های قلبی عروقی اولین دلیل مرگ و میر در کشور ما هستن؟ عوامل خطرساز و به وجود آورنده اونو می شناسید؟ یادتون باشه که با کمی تغییر در برنامه غذایی تون و البته تعهد به اون می تونید احتمال دچار شدن به این گروه از مریضی های شایع رو واسه همیشه در خود و خونواده تون کم کنین. قبل از هر چیز باید بگیم که پرفشاری خون، افزایش چربی های خون، مریضی دیابت، اضافه وزن، چاقی و کم تحرکی از عوامل ایجاد کننده این مریضی ها به حساب می روند.شما می تونید با تغذیه مناسب و متعادل از خیلی از این عوامل خطر پیشگیری کنین.

کمتر چربی بخورین:

بعضی چربی ها خطر دچار شدن به مریضی های قلبی رو افزایش می بدن. این چربی ها شامل روغن های نباتی جامد و چربی های حیوونی مثل پیه، دنبه و کره س. چربی های حیوونی، هم اینکه در مواد غذایی مثل گوشت، دل، جگر، قلوه، مغز، کله پاچه، سرشیر، خامه، شیر، ماست و پنیر پرچرب وجود دارن. واسه مصرف کمتر چربی ها تلاش کنین در جفت و جور غذا، اندازه روغن رو کم کنین و مصرف غذاها، شیرینی ها و تنقلاتی رو که شامل چربی زیادی هستن به کمترین حد ممکن برسونین.

کمتر نمک بخورین:

مصرف کمتر نمک احتمال دچار شدن به افزایش فشارخون رو کم می کنه. افزایش فشار خون از مهم ترین عوامل دچار شدن به مریضی های قلبیه. بدن ما به نمک به مقدار کم نیاز داره ولی بیشتر ما بیشتر از مقدار لازم اونو مصرف می کنیم. نمک از راه های اضافه کردن به هنگام پخت، نمک سرسفره و نمک موجود در شکلای جور واجور چاشنی ها و اجناس غذایی آماده و کنسروی به بدن ما می رسد پس از اضافه کردن اون به غذا در سر سفره دوری کنین.

کالری دریافتی خود رو کم کنین:

دریافت کالری زیادتر از اندازه نیاز موجب چاقی می شه. زیاد شدن وزن و چاقی از عوامل مهم دچار شدن به مریضی های قلبیه پس، حواستون باشه زیادتر از اندازه نیاز غذا نخورین. مصرف غذاها، نوشیدنی ها، شیرینی ها و تنقلاتی رو که دارای کالری زیادی هستن، کم کنین. با فعالیت بدنی منظم و روزانه، کالری مصرفی رو زیاد کنین و وزن خود رو در محدوده طبیعی نگه دارین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، از کاهش و زیاد شدن وزن به طور متناوب دوری کنین چون این نوسانات وزنی هم خطر بروز این مریضی ها رو در شما زیاد می کنه.

فیبر بیشتری بخورین:

فیبرها در میوه ها، سبزی ها و دانه کامل غلات و حبوبات وجود دارن. مصرف این مواد غذایی خطر دچار شدن به مریضی های قلبی رو کاهش می دهد. واسه دریافت بیشتر فیبر، مصرف میوه ها و سبزی ها رو زیاد کنین. حبوبات رو در برنامه غذایی خود بذارین و از نون و ماکارونی سبوس دار استفاده کنین که نه فقط موجب کنترل وزن تون می شن بلکه اثرات زیادی در کاهش چربی و فشار خون از خود نشون می بدن.

دکتر ربابه شیخ الاسلام متخصص اپیدمیولوژی تغذیه

*

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *