4 اصل تغذیه ای برای ترک سیگار | ترک اعتیاد

4 اصل تغذیه ای واسه ترک سیگار

ترک سیگار با اینکه ممکنه کاری سخت باشه اما با اراده ای قوی واسه رسیدن به زندگی سالم تر شک نداشته باشین میشه سیگار رو واسه همیشه کنار گذاشت.در این راه افراد زیادی ممکنه به کمک شما بیان تا از تجربه اونا استفاده کنین و زودتر و راحت تر به خواسته خود برسین.بعضی از افراد سیگار رو قدم به قدم کنار می ذارن و اونو کم می کنن تا در آخر واسه همیشه اونو کنار بذارن و یه سریای دیگه یکدفعه اونو کنار می ذارن.مهم رسیدن به خواسته اصلی که همون ترک سیگار استه.در این مطلب شما رو با 4 اصل تغذیه ای ترک سیگار آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشین.

وقتی که تصمیم می گیرین قدم بزرگی وردارین و با ترک سیگار سلامتی تون رو بهتر کنین باید به چند نکته توجه کنین. اولین مسئله مهم اینه که بدونین با شروع ترک سیگار مغزتون با کمبود نیکوتین مواجه می شه. نبود این ترکیب در بدن باعث بروز مسئله ای با نام سندرم محرومیت می شه. در واقع هر فرد سیگاری 20 دقیقه بعد از کشیدن سیگار این حالت رو تجربه می کنه.

اگه می خواین سیگار رو ترک کنین باید مصرف آب رو زیاد کنین تا توکسینا یا همون سموم بدنتون دفع شده و سلول هاتون خوب سیراب شن. واسه این کار می تونین به سراغ شربت عسل برید

هر فرد سیگاری می دونه که اولین ساعات روز سخت ترین لحظاته چون وقتی که از خواب بیدار می شن حدود 7 تا 9 ساعت بدون سیگار سر کردن. با نکشیدن سیگار تغییرات فیزیکی به صورت مشهودی دیده می شه: از جمله افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، خشکی دهن، اضطراب و افزایش اشتها.

به محض اینکه شما سیگار رو ترک می کنین اندازه مونواکسید کربن و نیکوتین در بدنتون شدیدا کم میشه. در این زمان مغز به بدن دستور میده که آسیبای به وجود اومده به وسیله مصرف دخانیات در قلب و ریه ها رو بازسازی کنه. این تغییرات در 3 هفته اول بعد از ترک سیگار بروز می کنن. این دوره دقیقاً سخت ترین دوره س و مراقبت از تغذیه نقش مهمی داره. در ادامه میگیم چه مواد غذایی بیشترین کمک رو به ترک سیگار می کنن.

قانون شماره 1: به مدت 1 ماه قهوه بخورین

کافئین باعث تحریک میل به سیگار می شه. در واقع کافئین یه محرک طبیعی نیکوتینه و بهتره که در هفته های اول یعنی وقتی که باید با سندرم محرومیت مقابله کنین از مصرف این نوشیدنی هم دوری کنین. پیشنهاد می شه به جای قهوه از نوشیدنیای دیگری مانند چای دارچین، دمنوش شیرین بیان، چای زنجبیلی و دمنوش گل ساعتی استفاده کنین. در عین حال لازمه که مصرف ویتامین C رو زیاد کنین تا به احیا و سم زدایی از ریه هاتون کمک کنه. واسه این کار تا می تونین مصرف سالاد میوه با میوه هایی مانند توت فرنگی، پرتقال، کیوی، انبه و چیزای دیگه ای به جز اینا رو زیاد کنین.

قانون شماره 2: غلات کامل استفاده کنین

وقتی که سیگار رو ترکی می کنین اندازه قند خونتون کم میشه. این افت قند جزئی می تونه باعث افزایش استرستون شده و احساس ناخوشایندی به شما بده. البته اگه بخواین این افت قند خون رو با اشتباه مصرف کیکا و شیرینیجات جبران کنین میل به سیگار کشیدن دوباره رو هم زنده می کنین. پس لازمه که مواد غذایی خود رو خوب و با دقت انتخاب کنین. داشتن رژیم غذایی مناسب براساس غلات کامل به شما کمک می کنه که با میل به سیگار کشیدن مقابله کنین. با مصرف غلات کامل شرایط روحی تون بهتر شده و احساس سیری بیشتری می کنین. این کار افت قند خونتون رو جبران می کنه. پس پیشنهاد می کنیم واسه موفق شدن در راه ترک سیگار غلاتی مانند جوی دوسر، گندم مشکی، نون چاودار، نون جو، برنج کامل، تخم کتون و چیزای دیگه ای به جز اینا رو در برنامه غذایی تون بذارین.

قانون شماره 3: به سراغ مواد غذایی آرامبخش برید

مواد غذایی زیادی هست که باعث ایجاد احساس آرامش شده و سندرم محرومیت به وجود اومده به وسیله نیکوتین رو آرامش میده. کارشناسان تغذیه این مواد غذایی رو «زِن» می گن. پیشنهاد می کنیم به روش هوشمندانه ای تغذیه کرده و مواد غذایی مصرفی تون رو از بین موارد زیر انتخاب کنین:

سوپ کدوحلوایی

فیله بوقلمون آماده شده در فر با لیموترش

ماهی سفید

سبزیجاتی مانند بروکلی، پیاز خام، شلغم، هویج، تربچه، تره فرنگی، خیار، کرفس، گوجه فرنگی

آجیلا

موز

سیر

مخمر آب جو

قانون شماره 4: شربت آب و عسل

اگه می خواین سیگار رو ترک کنین باید مصرف آب رو زیاد کنین تا توکسینا یا همون سموم بدنتون دفع شده و سلول هاتون خوب سیراب شن. واسه این کار می تونین به سراغ شربت عسل برید که علاوه بر تأمین آب بدن باعث می شه از خواص عسل هم بهره ببرین. پیشنهاد می کنیم یه قاشق عسل رو با یه لیوان آب ولرم مخلوط کرده و روزانه یه بار بخورین. نوشیدنی عسل تصفیه کننده و ضدباکتریه و باعث افزایش قدرت دفاعی بدنتون می شه. این نوشیدنی انرژی تون رو زیاد کرده و از ریه هاتون بیشتر مراقبت می کنه. نوشیدنی عسل هم اینکه باعث آروم شدن اعصابتان شده و احساس سیری بوجود میاره. این نوشیدنی یه مکمل طبیعی، ارزون قیمت و مناسب واسه آدمایی هست که میخوان خود رو از شر سیگار خلاص کنن.

حرف آخر

در آخر یادتون باشه که این پیشنهادا فقطً وقتی موثر هستن که به طور مرتب انجام شن و شما نسبت به این مسئله بدونین که ترک سیگار به نفع سلامتی تونه. در کنار رعایت پیشنهادای غذایی، لازمه که ورزش کنین و سرگرمی یا تفریحات جدیدی رو تجربه کنین. پیشنهاد می کنیم شنا کنین یا در باشگاه ثبت نام کرده و ورزش کنین. کتاب بخونین و به هر روشی که می تونین حواس خود رو از میل به سیگار کشیدن پرت کنین.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *