4 اقدام تغذیه ای برای جلوگیری از مشکلات تیروئید | تغذیه سالم

4 اقدام تغذیه ای واسه جلوگیری از مشکلات تیروئید

۴ اقدام تغذیه ای واسه جلوگیری از مشکلات تیروئید

تیروئید شما به تنظیم متابولیسم، دما و ضربان قلب شما کمک می کنه. مشکلات این غده پروانه ای شکل در گردن شما، بسیار عادی هستن و کارشناسان فکر می کنند ۳۰ درصد زنان در طول عمر خود این مشکلات رو تجربه می کنن.

یه مشکل خود ایمنی می تونه منتهی به بروز این مشکلات شه، اما عوامل جور واجور در روش زندگی مانند استرس، یا رژیم غذایی هم می تونه این وسط نقش بازی کنه. پرکاری تیروئید با نام مستعادر تیروئید زیادتر از اندازه فعال، با از دست دادن سریع وزن، ضربان قلب غیر عادی سریع، و اضطراب خود رو نشون میده در حالی که کم کاری تیروئید می تونه با یبوست، زیاد شدن وزن، خستگی شدید و … ظاهر شه.

اگه شما مشکل تیروئید دارین، با دکتر خود درباره گزینه های درمانی بالقوه مشورت کنین. اما علاوه بر روشای درمانی، تغییراتی در روش زندگی می تونه به حفظ سلامت تیروئید کمک کنه. این تغییرات عبارتند از:

رژیم غذایی مدیترانه ای: مهمترین اقدام واسه حفظ سلامت تیروئید یه رژیم غذایی متعادله. هفتاد درصد سیستم خود ایمنی ما در روده؛ شناخته شده به عنوان بافت لنفاوی رودهه. وقتی که مخاط روده ملتهب می شه، می تونه پاسخای ایمنی رو شروع کنه. این روند رد پیشرفت مریضی تیروئید نقش اجرا می کنه. برا یکمک به کاهش التهاب، پیشنهاد بر اتخاذ رژیم غذایی مدیترانه ایه. هدف این رژیم چهار تا ۵ وعده از سبزیجات، سه تا چهار وعده میوه در روز، همراه با مقادیر خیلی از پروتئینای بدون چربی، و ماهیای چرب مانند قزل آلاه. روغن زیتون، روغن آفتاب گردان، روغن نارگیل، مغزها، کره مغزها و آووکادو در این رژیم نقش پررنگ دارن.

حذف غذاهای فرآوری شده: این غذاها شامل شکر و مواد نگهدارنده، رنگای مصنوعی، چربیای ترانس “” href=””http://tandorosti.akaup.com/health/taghziyeh-salem/news20175252113077182.html”” rel=”noopener noreferrer”nofollow noopener”” target=””_blank””>چربیای ترانس و یا جایگزینای چربی و شکر هستن. غذاهای فرآوری شده می تونه منتهی به التهاب روده و شعله ور شدن بیماریای خود ایمنی شه.

دوری از مصرف کلم خام: سبزیجاتی مانند کلم پیچ، گل کلم،کلم بروکسل و … ممکنه مواد مغذی خوب مانند ویتامین ث و فولات دارا باشن، اما خوردن خام اونا در مقادیر زیاد منتهی به ایجاد مشکلات تیروئید می شه. کلم نپخته شامل مواد شیمیایی طبیعی به نامgoitrogensهستند که می تونه با سنتز هورمون تیروئید تداخل داشته باشه. دوستداران کلم باید این سبزی رو به صورت پخته مصرف کنن و یا اون رو بخار پز کنن. پس این افراد هنوزم می تونن کلم رو به عنوان یه آنتی اکسیدان مهم و ضد سرطان مصرف کنن.

دریافت کافی ید: شاید شنیدین که رابطه قوی بین سلامت تیروئید و مصرف ید هست. ید واسه سنتز هورمون تیروئید لازمه. در سراسر جهان کمبود ید یکی از دلیلای کم کاری غده تیروئید است. این کمبود در کشورای پیشرفته کمه و اونم به دلیل مصرف نمکای ید دار و غنی کردن لبنیات و نون با ید. مصرف زیادتر از اندازه ید البته با پرکاری تیروئید در افراد مستعد همراه س پس مصرف مکملای ید بدون مشورت با دکتر غلطه.

از طرف دیگه شما می تونین با دکتر خود در مورد مصرف سلنیوم و ویتامین دی هم مشورت کنین. هر دو این مواد به بهتر شدن سلامت تیروئید کمک می کنن. تحقیقات بالینی نشون میده که مصرف روزانه ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم، می تونه آنتی بادی های ضد تیروئید رو کم کنه.

علاوه بر این کمبود شدید ویتامین دی با بیماریای خود ایمنی رابطه داره و دکتر ممکنه واسه جبران اون مبادرت به تجویز مکملای این ویتامین کنه.


منبع :

سلامت نیوز

.

منبع : salamatdigital.com

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا
  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *