4 باور رایج که رژیم غذایی شما را خراب می‌کند | رژیم غذایی

واسه این که تغذیه ی سالم و وزن متعادلی داشته باشین لازمه در قدم اول اطلاعات درستی در مورد تغذیه به دست بیارین. بعضی از باورها
 
هستن که کم کم در بین مردم رواج یافته ان اما پایه علمی ندارن.

همه ی ما کم و بیش می دانیم پایه یه تغذیه ی سالم چیه: این که میوه و سبزیجات زیادی بخورین، مصرف مواد غذایی چرب رو کم کنین و به اندازه کافی آب بخورین. اما بعضی وقتا اون قدر حرف ها و پیشنهاد های غذایی مختلفی می شنویم که تشخیص درست از غلط کمی سخت می شن. واسه آشنایی با این باورهای عادی نادرست با ما باشین.

افسانه ی شماره ی یه:

نوشیدنی های کافئین دار باعث دهیدراته شدن بدن می شن

از سال ها قبل گفته شده که کافئین خاصیت ادرارآوری داره و اندازه ادرار رو افزایش می دهد و به خاطر همین آب بدن رو از بین می برد. اما یافته های پژوهشی که در The International Journal of Sport Nutrition and Exercice Metabolism به چاپ رسیده این باور رو تایید نمی کنه. براساس یافته های همین تحقیق مصرف کافئین اثر زیادی در هیدراته شدن بدن (تأمین آب) شرکت کننده ها داشته.

 محققان فکر می کنند به این سادگی ها هم نیس که مصرف یه نوشیدنی کافئین دار بتونه آب بدن رو از بین ببرین. اون ها فکر می کنند واسه این که کافئین باعث دهیدراته شدن بدن (از بین رفتن آب بدن) شه باید اندازه زیادی نوشیدنی های کافئین دار نوشید.

افسانه ی شماره ی دو:

صرف نظر کردن از صبحونه به کاهش وزن کمک می کنه

در نگاه اول شاید نخوردن صبحونه و لاغر شدن ایده ی جالبی به نظر برسه اما همین ایده ی به ظاهر کارساز برعکس عمل می کنه. یعنی این که باعث می شه شما در طول روز دو برابر بیشتر احساس گرسنگی بکنین و شک نداشته باشینً میل بیشتری به خوردن پیدا کنین. به نظرتون این ایده ی خوبی واسه لاغریه؟

به جای مصرف آب میوه های صنعتی، چند تیکه میوه مانند پرتقال، لیموترش، مورد صحرایی یا تمشک رو داخل یه لیوان آب انداخته و بخورین. در این صورت هم ارزش غذایی آب بالا می رود و هم این که آب میوه های صنعتی پر از قند رو نخورده اید

یافته های پژوهشی که در سال 2005 در مجله ی American Journal of Clinical Nutrition  به چاپ رسید نشون می دهد آدمایی که صبحونه نمی خورند در طول روز میل بیشتری به دریافت کالری دارن تا اون هایی که از این وعده ی غذایی صرف نظر نمی کنن. به خاطر همین هم بیشتر در برابر اضافه وزن قرار می گیرند.

کارشناسان فکر می کنند که باید قبل از شروع یه روز کاری صبحونه خورده شه. اون ها پیشنهاد می کنن در همون نیم ساعت اول بعد از بیدار شدن باید به فکر تأمین آب بدن باشین. واسه این کار پیشنهاد می کنیم آب میوه، شیر، ماست، میوه ی تازه مثل موز و چیزای دیگه ای به جز اینا بخورین تا هم آب بدنتون تأمین شه و هم انرژی بگیرین. لازم هم نیس که در این وعده ی غذایی خیلی پرخوری کنین. کافیه انرژی لازم واسه شروع یه روز کاری با نشاط رو به دست بیارین.

افسانه ی شماره ی سه:

رژیم غذایی شامل گلوسید باعث چاقی می شه

بیشتر مردم تصور می کنن مصرف گلوسیدها باعث چاقی می شن. اما به نظر ی کارشناسان شما وقتی چاق می شید که به طور افراطی گلوسید، پروتئین و مواد غذایی چرب بخورین. مصرف متعادل این مواد غذایی اصلا باعث چاقی نمی شن. اصلاً مصرف گلوسیدها پایه داشتن یه برنامه ی غذایی سالمه. حذف گلوسیدها به معنی حذف میوه و سبزیجات و دانه های کامل هم هست. تصور این که کسی سبزیجات و میوه و نون کامل و چیزای دیگه ای به جز اینا نخورد خیلی مشکله. اینجور فردی مطمئنا به سلامتی خود صدمات جدی میزنه. به خاطر همین اصلاً عاقلانه نیس که خودتون رو از مصرف گلوسیدها که پایه یه تغذیه ی سالم هستن محروم کنین.

 

افسانه ی شماره ی چهار:

نوشیدن آب میوه ها به اندازه ی مصرف میوه های تازه خوبه

نوشیدن یه لیوان آب میوه همیشه ساده تر و سریع تر از خوردن میوه س: دست هاتون کثیف نمی شه و خدای نکرده انگشتتون رو نمی برید اما بدونین که آب میوه ها از ترکیبات مغذی به درد بخور محروم هستن و این ترکیبات به درد بخور همون فیبرهای غذایی هستن. وقتی که آب میوه رو می گیرید فیبرهای اون از بین می رود. بدن همه ی ما به فیبرهای غذایی نیاز داره تا بتونه اندازه قند خون رو تنظیم کنه. به خاطر همین خوردن میوه ی درسته قبل از هر چیز به کنترل اندازه قند خون کمک می کنه.

آدمایی که صبحونه نمی خورند در طول روز میل بیشتری به دریافت کالری دارن

تا اون هایی که از این وعده ی غذایی صرف نظر نمی کنن. به خاطر همین هم بیشتر

در برابر اضافه وزن قرار می گیرند

اما اگه علاقه ی شدیدی به مصرف آب میوه دارین پیشنهاد می کنیم روزانه بیشتر از 125 میلی لیتر نباشه. حتماً هم خودتون آب میوه رو در منزل جفت و جور کنین. کارشناسان فکر میکنن بهتره به جای مصرف آب میوه های صنعتی، چند تیکه میوه مانند پرتقال، لیموترش، مورد صحرایی یا تمشک رو داخل یه لیوان آب انداخته و بخورین. در این صورت هم ارزش غذایی آب بالا می رود و هم این که آب میوه های صنعتی پر از قند رو نخورده اید.

 تبیان

جمع آوری به وسیله بخش رژیمای لاغری ، رژیمای چاقی سایت
  • مطالب در رابطه
  • اشتباهات عادی در رژیم غذایی!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *