4 بلایی که نشستن زیاد به سر ما می آورد!

: 4 بلایی که نشستن زیاد به سر ما می آورد!

: بیشتر ما در طول روز مشغول به کارایی هستیم که به صورت نشسته انجام می شه. بعد از انجام کار هم بیشتر در بین تردد به منزل در حالت نشسته قرار داریم. باحال اینجاس به منزل هم که می رسیم در بین کارای جور واجور و مشاهده تلویزیون بازم در حالت نشسته قرار می گیریم. اینجاس که واقعا باید نگران شد چون که نشستن طولانی مدت واسه بدن مضره.

۱. کند شدن روند هضم غذا

کارای زیادی رو در بین نشستن انجام می دیم که یکی از اونا خوردن غذاس. باحال اینجاس که حتی بعد از غذا خوردن هم بیشتر مردم عادت دارن سر میز بشینن و به صحبت ادامه. نشستن طولانی در بین و بعد از غذا خوردن باعث می شه روند هضم غذا کندتر از عادی انجام شه. یبوست مزاج، ترش کردن، سوزش معده، دردای معده و زیاد شدن وزن از مشکلات نشستن دراز مدت هستن.

۲. گرفتگی عضلات و دردهای عضلانی

نشستن دراز مدت باعث می شه دردهایی در قسمت کتف و شونِه، گردن و پشت بدن ایجاد شه. این به خصوص اگه اصول درست نشستن رعایت نشه بیشتر خود رو نشون میده. بیشتر افراد پس از اینکه یه مدت به صورت نشسته قرارگرفته ان به یه سمت خم می شن و بدن در حالتی غیر اصولی قرار میگیره و صدمات بیشتری رو در درازمدت متحمل می شه. واسه همینه که تماشاگر هستیم آدمایی که شغل اونا به اصطلاح پشت میز نشینیه بیشتر از دردهای عضلانی شکایت می کنن. حتی اگه نشستن از روی رعایت اصول سلامتی بدن هم انجام شه بازم فشار بیشتری به گردن و شونه ها وارد می شه. مهرهای کمر هم در نشستن درازمدت تحت فشار قرار می گیرن و انعطاف پذیری خود رو از دست میدن. این ممکنه خطر دچار شدن به مریضی فتق دیسک کمر رو بیشتر کنه.

۳. تحلیل رفتن پاها

وقتی به مدت زیادی در حالت نشسته قرار می گیریم، پاها فعالیت کمتری انجام میدن. این در درازمدت ممکنه به پاها آسیب بزنه. نشستن در حالت سکون باعث می شه گردش خون کمتر انجام شه، لختگی خون در رگا ایجاد شه، قسمتای پایینی بدن و پاها متورم شن، استخوانا دچار ضعف شن و حتی فردی که زیاد می شینه به مریضی پوکی استخون دچار شه. باحال اینجاس که راه های آسونی واسه جلوگیری از این مشکلات هست. واسه نمونه پیشنهاد می کنیم از هر فرصتی واسه جنب و جوش استفاده کنین تا خون در رگا جریان داشته باشه. اگه از صبح تا بعد از ظهر در محل کار خود نشسته اید و در منزل هم واسه استراحت جلوی تلویزیون لم دادین، پیشنهاد می کنیم از زمان پخش آگهیای دراز مدت تلویزیونی استفاده کنین و قدم بزنین. از هر فرصتی واسه پیاده روی استفاده کنین و اگه فرصت داشتین، حرکات کششی در قسمت پا انجام بدین تا خون در رگا جریان بگیره.

۴. ضعف عضلانی

همه خوب میدونیم که هر چی فعال و سرحال تر زندگی کنیم، روح و جسم سالم تری هم داریم. از طرف دیگه فعال بودن از دید فیزیکی در زندگی و کار باعث می شه در کنار سالم و قوی موندن عضله ها، انعطاف اونا هم حفظ شه. اینطوری اگه خسته و کوفته از سر میز کار خود بلند شدین، بد نیس حرکات کششی انجام بدین تا در روز بعد دچار گرفتگیای عضلانی نشید. نگفته نمونه که تنها پاها در اثر نشستن دراز مدت دچار مشکل نمی شن و راه رفتن به همه عضلات کمک می کنه تا انعطاف خود رو حفظ کنن. نشستن به صورت دراز مدت عضلات شکمی، ران ، ساق پا و عضلات نشیمنگاه رو هم ضعیف می کنه. واسه پیشگیری از ضعیف شدن این عضلات پیشنهاد می کنیم از هر فرصتی واسه جنب و جوش بیشتر استفاده کنین. واسه نمونه اگه محل کار یا منزل شما در ساختمانی چند طبقه قرار داره، به جای به کار گیری آسانسور از پله ها استفاده کنین. تا جایی که ممکنه تلاش شه تا مسیرهای کوتاه مدت رو به صورت پیاده طی کنین. در محل کار هم از هر فرصتی واسه قدم زدن استفاده کنین. از طرف دیگه به کار گیری صندلیایی که دسته ندارن هم باعث می شه تا به صورت ناخودآگاه صاف تر بشینین. پیاده روی 10 دقیقه ای به ازای هر یک ساعتی که می شینین هم گزینه مناسبی به نظر می رسه. اگه انجام همه این موارد واسه شما ممکن نیس بازم دست کم کاری که میشه انجام داد اینه که موقع نشستن پاهای خود رو در زیر میز کشش بدین.

در آخر باید گفت همونجوریکه در جریان قرار گرفتید، نشستن طولانی واسه بدن خطرات زیادی داره و پیشنهاد می کنیم در کنار انجام دادن پیشنهادای ذکرشده، برنامه ای منظم واسه رفتن به باشگاه ورزشی داشته باشین.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *