4 ترفند موثر برای مقابله با ضعف‌های غذایی | تغذیه سالم

4 ترفند موثر واسه مقابله با ضعفای غذایی

هممون کم و بیش در زندگی ضعفایی داریم که ما رو ضعیف می کنن. در بخش تغذیه هم این ضعفا وجود دارن و به مراتب بیشتر هم هستن.

 

هممون کم و بیش در زندگی ضعفایی داریم که ما رو ضعیف می کنن. در بخش تغذیه هم این ضعفا وجود دارن و به مراتب بیشتر هم هستن. وقتی چند سال به خوردن یه ماده غذایی ناجور عادت کردیم دل کندن از اون خیلی سخته حتی اگه بدونیم به سلامتی مون آسیب می زنیم. اما در مقابل این ضعفا چیکار باید کرد؟ در این مقاله چند ضعف رو معرفی می کنیم و راه هایی واسه مقابله با اونا ارائه می دیم.

 

ضعف شماره یه

شما نمی تونین در برابر احساس گرسنگی مقاومت کنین

اصلاً نگران نباشین. شما تقصیری ندارین. احساس گرسنگی که دست خود آدم نیس یه نیاز طبیعیه و باید رفع شه. میان وعده ها واسه کنترل اشتها و رفع گرسنگی کمک می کنن. البته منظورمون این نیس که 3 وعده غذایی کامل بخورین و علاوه بر اون میان وعده هم بخورین. نه! تنها کاری که باید بکنین اینه: وعده های غذایی پرحجم رو از یاد ببرین و تعداد وعده های غذایی رو بیشتر کنین. این جوری هم احساس گرسنگی نمی کنین و هم نیازای بدنتون رو به بهترین راه تأمین می کنین. مثلاً اگه می خواین کمتر بخورین نصف یه عدد موز رو واسه وعده صبحونه بخورین و نصف دیگش رو واسه ناهار.

 

ضعف شماره دو

وقت آشپزی کردن ندارین

به موقع هم می تونین از اونا استفاده کنین. در این صورت می ببینن که آشپزی خیلی کار وقت گیری هم نیس. از قبل نخود فرنگی، لوبیا سبز، هویج خرد شده، سبزی سرخ شده، آب مرغ و چیزای دیگه ای به جز اینا رو آماده کرده و داخل فریزر بذارین. در این صورت می بینین مثلا آماده کردن یه سوپ سبزیجات چند دقیقه بیشتر طول نمی کشه. می تونین آماده کردن مواد غذایی اولیه رو آخر هفته انجام بدین تا در طول هفته راحت باشین. این روزا هم با وجود مایکروویو و فر و چیزای دیگه ای به جز اینا پخت غذا خیلی طول نمی کشه پس می ببینن که خیلی هم آسونه.

 

ضعف شماره سه

وقتی که استرس دارین بیشتر می خورید

خودِ نگارنده وقتی که استرس به سراغش میاد معده اش به اندازه نخود می شه و تقریباً نمی تونه چیزی بخوره. اما خیلی از مردم در زمان ناراحتی، خستگی و فشارهای روحی به خوردن گرایش بیشتری پیدا می کنن. در واقع این ادما از روی گرسنگی به سمت مواد غذایی نمی رن بلکه فقطً واسه فرار از یه احساس ناخوشایند می خورن. اگه شمام جزو این افراد هستین به هر روشی که شده هوای خوردن رو از سرتون به در کنین.

به موقع هم می تونین از اونا استفاده کنین. در این صورت می ببینن که آشپزی

خیلی کار وقت گیری هم نیس

وقتی که احساس خستگی می کنین به جای جستجو در یخچال به طرف اتاق خواب برید و استراحت کنین. اگه روز بدی رو گذرونده اید و فکر می کنین فقط با خوردن آروم میشین با دوستی تماس بگیرین و درددل کنین یا وقایع روز رو بنویسین تا احساساتتون تخلیه شه. اگه احساس افسردگی می کنین یه فیلم کمدی ببینین. خلاصه به جای رفتن به سراغ خوراکیای جور واجور که در این مواقع بیشتر هله هوله هستن طوری سر خودتون رو گرم کنین.

 

ضعف شماره چهار

خونواده شما اصلا از سس و سرخ کردنیا دل نمی کنن

واسه خونواده تون تشریح کنین تغذیه سالم چقدر مهمه و چقدر عادتای غذایی اونا روی شما اثر میذاره. از اونا بخواین کمک کنن تا تغذیه سالمی در پیش بگیرین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در هر وعده غذایی حتماً یه ماده غذایی به درد بخور و سالم مصرف شه. به جای اینکه سسا رو غلیظ استفاده کنین حتماً اونو با شیر کم چرب رقیق کنین. به جای درست کردن سیب زمینی سرخ کرده، سیب زمینیا رو خلال کرده، مقداری روغن زیتون روی اونا بریزین و در فر بذارین تا تنوری شن. تا جایی که می تونین از روغنای سالم استفاده کنین.

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *