4 تمرین ورزشی برای کمک به تقویت جسمانی نوزاد | ورزش

4 تمرین ورزشی واسه کمک به تقویت جسمی نوزاد

4 تمرین ورزشی واسه کمک به تقویت جسمی نوزاد شاید این طور به نظر بیاد که نوزادتون هر روز زمان زیادی رو در جاش دراز می کشد اما درواقع اون هر روز کارای مختلفی انجام میده! در حالی که وقتی اون به اسباب بازی یا وسیله ای ضربه می زنه، با پاهاش لگد می زنه یا موقع عوض کردن پوشک پیچ و تاب می خوره، عضلات کوچکش رو تمرین میده.

همه این کارا که به قوی شدن نوزاد کمک می کنن واسه رشد و تکامل اون لازمن. اون به عضلات محکمی نیاز داره تا بتونه سرش رو نگه داره، بچرخد، بشینه، بایستد، بخزد و در آخر راه بره. علاوه بر اینا، فعالیتای بدنی خودشو به شکل خوابیدن زیاد، نق زدن کمتر و نوزاد خوشحالی که علاقه مند بازی و یادگیریه نشون میده. این ورزشای ساده به شما کمک می کنن مربی شخصی کودک خود باشین.

 چرخاندن نوزاد روی شکم، به قوی شدن گردن، بازوا، شونه ها، پشت و معده اش کمک می کنن

خوابیدن روی شکم

نوزاد شما بیشتر زمان خود رو به پشت می خوابد. چرخاندن اون روی شکم، به قوی شدن گردن، بازوا، شونه ها، پشت و معده اش کمک می کنن. واسه شروع می تونین این حرکت رو دو بار در روز به مدت 3 تا 5 دقیقه واسه اون انجام بدین. پس از این که نوزادتون رو روی پتو یا تشک بازی روی شکمش گذاشتین، شمام به شکم روی زمین دراز بکشین و اونو همراهی کنین. بخندین، حرف بزنین، آواز بخونین، شکلکای بامزه در بیارین، دسته کلیدتون رو تکون بدین یا یکی از اسباب بازی هاش رو در دستاش بذارین. مشغول کردن کودک باعث می شه اون به دور و برش نگاهی بندازه، به چیزایی که توجهش رو جلب می کنن برسه و با پاهاش لگد بزنه.

همین لگد زدن باعث قوی شدن ماهیچه هایی می شن که اون واسه چرخیدن، نشستن و خزیدن نیاز داره. در اول شاید نوزاد در زمان دراز کشیدن روی شکم نق بزنه و بی قراری کنه اما با تمرین و قوی شدن ماهیچه های شکم، اون شروع می کنه به لذت بردن. وقتی قدرت و ایستادگی اون زیاد شد، کم کم اونو دست کم 20 دقیقه در این وضعیت بذارین. حتی بعد از اینکه نوزادتون خودش تونست بچرخد و روی شکمش قرار بگیره این حرکت رو ادامه بدین.

دراز و نشست

کشیدن کودک به طرف بالا و در آوردن اون به حالت نشسته یکی دیگه از راه های خوبیه که ماهیچه هاشونِها، نخاع، بازوا و پشت اونو تقویت می کنه. در حالی که شما نوزادتون رو به بالا می کشید، اون به طور طبیعی ماهیچه های شکمش رو خم کرده و تلاش می کنه سرش رو هم تراز با بدنش نگه داره که به تقویت ماهیچه ها و ایجاد تعادل کمک می کنه. وقتی که نوزادتون به پشت خوابیده بازوای اونو بگیرین و نوزاد رو به آرومی به سمت خود بکشین. شما می تونین تمرینات دراز و نشست رو از حدود 6 هفتگی شروع کنین.

کشیدن کودک به طرف بالا از راه ها ییه که ماهیچه ها، شونه ها و پشت نوزاد رو تقویت می کنه

اگه اون به اندازه ای کوچکه که نمی تونه سرش رو نگه داره، به جای کشیدن اون با بازو هاش، بازوای خود رو پشت شونه های اون بذارین و با کف دستانتون پشت سر اونو نگه دارین تا از از افتادن اون جلوگیری کنین. در اول شاید شما تنها بتونین چند سانتی متر اونو به جلو بکشین اما وقتی بزرگتر شه مقدار بیشتری جلو میاد و در مراحل پیشرفته به حالت نشسته کامل در میاد. این تمرین واسه نوزادتون سرگرم کننده س چون که اون به صورت شما نزدیک می شه اما شما می تونین اونو با حرکات اضافی مانند شکلکای خنده دار و بوسیدن بعد از هر دراز و نشست، سرگرم کننده تر کنین.

حرکت دوچرخه
تا حالا مادرتون به شما گفته با پاای نوزادتون حرکت دوچرخه بزنین تا به دفع گاز اون کمک کنین؟ این تنها یه راه طبیعی واسه دفع گاز از بدن نیس بلکه یه روش خوب واسه به کار افتادن پاا، باسن، زانوا و عضلات شکمه. این تمرین به افزایش انعطاف پذیری و بیشتر شدن دامنه حرکتش کمک می کنه. نوزادتون رو به پشت بخوابونین و به آرومی پاهاش رو بالا بیارین و بچرخونین انگار که اون پِدال دوچرخه می زنه. در حالی که پاهای اونو حرکت می دین آهسته زمزمه کنین، لبخند بزنین، آواز بخونین یا صداای جور واجور در بیارین. این حرکت رو 3 تا 5 بار انجام بدین، کمی استراحت کنین و دوباره اونو تکرار کنین. این حرکت رو تا وقتی انجام بدین که نوزاد ذوق و شوقش رو با لبخند زدن، تماس چشمی و لگد زدن نشون میده. 

حرکت دوچرخه ، به افزایش انعطاف پذیری و بیشتر شدن دامنه حرکت نوزاد کمک می کنه

وزنه برداری!
برداشتن اشیا یه راه عالی واسه ساختِ تواناییِ درکِ کودک، بهبود هماهنگی دست و چشم و کمک به تقویت ماهیچه هاشونِها، بازوا و دستانه. به زودی و معمولا در 3 یا 4 ماهگی اون شروع می کنه به برداشتن وسایل یا به کار گیری اون وسیله هایی که شما در دور و بر خونه گذاشته اید مانند جغجغها، اسباب بازیای کوچیک و وسایل دیگه با اندازه ها و اشکال جور واجور و به اندازه وزن خودش. نوزادتون رو روی صندلی کودک و یا صندلی مخصوص خود بشونین و اسباب بازیای جور واجور رو جلوی اون بذارین. اونو تشویق کنین یکی از اونا رو برداره، اونو کمی در دست نگه داره، پایین بزاره و بعد دوباره اونو بلند کنه یا یه اسباب بازی دیگه برداره. 

 برداشتن اشیا یه راه عالی واسه بهبود هماهنگی دست و تقویت ماهیچه هایشه

 
شاید شما چندبار اول مجبور شید نشون بدین که این کار چیجوری انجام می شه اما اون خیلی زود این کار رو یاد میگیره مخصوصا اگه این وسایل صدا بسازن، روشن شن یا واسه خوب انجام دادن این کار به اون جایزه بدین.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *