4 تهدید جدی برای سلامت روده

: داروهای مسکن، استروئیدها، مسدودکنندهای اسید، و آنتی بیوتیکا همه در کارکرد گوارشی ما مشکل ایجاد می کنن و تخریب روده رو موجب می شن.

تهدیدای جدی سلامت روده

تهدیدای جدی سلامت روده  ,به لطف پژوهشای نوین و مدرن، ما بیشتر از هر زمان دیگری درباره نقش زیادی که دستگاه گوارش و مخصوصا روده در سلامت آدم اجرا می کنن، خبردار شدیم.

فواید بهره مندی از روده هایی سالم فقط در به کمترین حد ممکن رسوندن علائم ناخوشایندی مانند گاز، درد و نفخ خلاصه

نمی شه. مراقبت از روده واسه بهبود خلق و خو و تجربه خواب خوب هم حیاتیه. هم اینکه،

باکتریای به درد بخور در دستگاه گوارش چیزی در حدود 70 درصد از سیستم ایمنی بدن شما رو شکل میدن

و در کاهش وزن هم نقش دارن.

در ادامه با بعضی تهدیدات اصلی واسه سلامت روده بیشتر آشنا میشیم.

مواد غذایی با اثر قندی بالا و فیبر کم

: 4 تهدید جدی واسه سلامت روده

تهدیدای جدی سلامت روده

مصرف بیشتر از اندازه قند یکی از تهدیدهای اصلی سلامت آدم حساب می شه. این در شرایطیه

که مصرف غذاهای فرآوری شده و آرد پالایش شده هم روندی افزایشی رو در سراسر جهان دنبال می کنه.

از این رو، نه فقط رژیمای غذایی معمولی با کمبود مواد مغذی مواجه هستن، بلکه رشد باکتریا

و مخمرهای بد در روده رو هم زیاد می کنن. این شرایط می تونه به تشکیل التهاب منجر شده

و تشکیل مشکلاتی مانند نبود تحملای غذایی، آلرژیا، روده نشت پذیر، کمبود ویتامین ها و مسائل خودایمنی رو موجب شه.

دارو

تهدیدای جدی سلامت روده

ناراحت کننده س، اما راسته: خیلی از داروهای مورد استفاده واسه درمان علائم سلامت ضعیف

می تونن هرچه بیشتر دیواره های دفاعی طبیعی ما رو ضعیف کردن کنن. داروهای مسکن، استروئیدها،

مسدودکنندهای اسید، و آنتی بیوتیک ها همه در کارکرد گوارشی ما مشکل ایجاد می کنن و تخریب روده رو موجب می شن.

با اینکه تنها شما و دکتر شما می تونن دارویی که نیاز دارین رو تشخیص بدن، اما می تونین با جا دادن مکملایی مانند پروبیوتیکا و آنزیمای گوارشی کیفیت بالا در بازسازی و مراقبت از روده نقش پررنگ تری داشته باشین.

مواد غذایی بسیار واکنشی

تهدیدای جدی سلامت روده

بعضی مواد غذایی می تونن محرک نبود تحملای غذایی و ضعیف کردن سلامت شما باشن. نبود تحملای غذایی

اثری مستقیم روی سلامت روده دارن و می تونن مسائلی مانند خستگی، سردرد، درد مفصل،

و خطر بیشتر دچار شدن به چاقی، دیابت نوع 2، و مریضی متابولیک رو موجب شن.

آسونترین روش واسه شناسایی غذاهای مشکل آفرین کنار گذاشتن هفت ماده غذایی اصلی

واسه 21 روزه که شامل گلوتن، لبنیات، سویا، تخم مرغ، بادام زمینی، و شیرین کننده ها می شن.

بعد به کار گیری اونا رو دوباره شروع کرده و علائم، وزن و سطوح انرژی خود رو ثبت کنین تا مقصران اصلی شناسایی شن.

استرس طولانی

تهدیدای جدی سلامت روده

از مدیریت سررسیدهای کاری و ساعات شلوغ ترافیک تا رسیدگی به تکالیف فرزندان و جفت و جور غذا هممون با استرس آشنا هستیم. استرس دراز مدت نورونای موجود در روده رو تغییر داده و تولید عادی آنزیمای گوارشی رو متوقف می کنه، که این شرایط فرد رو در خطر دچار شدن به مریضی و عفونت قرار میده.

به دلیل این که استرس طولانی سلامت روده رو نابود می کنه، حذف عوامل استرس زا تا حد امکان مهمه و بعد اصلاح رژیم غذایی، مصرف مکملا، انجام ورزش و خواب با کیفیت باید واسه رسیدگی به هر گونه منبع استرس مورد توجه قرار بگیره.

بدون دودلی، فهمیدین که تموم خطراتی که در بالا به اونا گفته شد با همدیگه در رابطه هستن. سطوح استرس بر اندازه غذا خوردن و خواب فرد اثر میذاره. رژیم غذایی بر خلق و خو و مراحل خوب شدن اثر میذاره. خستگی یا مریضی هم انتخاب غذاهای مناسب و درست رو سخت تر میسازن.

اما این بدون معنیه که می تونین با چند اقدام مناسب دوباره در راه درست قرار بگیرین. با بهبود سلامت روده سلامت و بهزیستی کلی در سالای پیش روی زندگی خود رو بهبود خواهید بخشید.

عصر ایران

.

منبع : niksalehi.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *